Kultivace eg

Mám pocit, že v kultuře dostatečně neprobíhá kultivace eg. Děti se neučí jak pracovat s egem. A klepnout někomu po egu kladivem není kultivace.

Lidi mají v mozcích jakousi věc, která hrozně chce se cítit důležitě a nadřazeně. Vyžívá se v ponižování všeho kolem sebe, tak aby tím sebe relativně povýšila. Sebe neustále povyšuje a to je pro ni uspokojující.

Pro mě to není nic cizího. V pubertě jsem se stával dospělákem a objevoval jsem čeho všeho jsem schopen a jak ti dospělí nejsou lepší, než já (jak se zdálo dřív) a zkoušel jsem nad co všechno se můžu povýšit. A postupně přibývalo věcí kolem mě s nálepkou "sračka". Jelikož je to subjektivní, tak není problém se dostat až do bodu kde já jsem na nekonečné jehle nahoře a všude kolem mě jenom sračky v patře mínus nekonečno. A pak už zbývá jen postavit se poslednímu nepříteli. A uvědomit si, jak stupidní hra to byla. Egoismus je sračka.

Je to nějaká vášeň v lidech, která určitě má svoje evoluční důvody. Pokud člověku nestačí se cítit nadřazeně jen v hlavě, ale chce aby to bylo i nějak v reálu, tak ho to žene k ovládání lidí a stát se vůdcem zvýší jeho šanci přežít a rozmnožit se. V boji taky ten pocit nadřazenosti může dodat odvahu a zvýšit efektivitu.

Ale pokud někdo egoisticky jede za svými zájmy, které jsou v rozporu se zájmy společnosti, tak jaké mechanismy má společnost použít k managementu eg? Možnost číslo jedna se zdá ukázat lidem jejich místo. Sundat je z toho nafrněného obláčku a usadit je buď na jejich opravdové místo anebo to překompenzovat a usadit je úplně do pekel. Já si ale myslím, že tohle by mělo být spíš pro krizové situace. Pokud někdo šáhne po násilí, tak není čas filozofovat. Ale pokud je čas filozofovat, jako třeba ve škole, tak já chci, aby se lidi naučili manageovat svoje ego. Podívat se na něho s nadhledem, filozoficky, akademicky. Ego nesmí být něco, co já bych chtěl aby prorazilo, ale oni mi v tom brání :( Musí to být něco čemu tady dám prostor a tady ne, podle toho jestli je to vhodné. Není to něco, co je potřeba potlačit za každou cenu. Ani to není něco, co musí převálcovat všechno kolem sebe. Je to něco, co je potřeba mít pod kontrolou a dávat tomu prostor tam, kde to nebude škodit. A to nejhorší co se může stát, když si někdo ani neuvědomuje, že to v sobě má a jedná podle toho absolutně bez kontroly. To je jak ožralý autobusák.

 

Autor: Filip Vajdík | sobota 16.12.2023 0:12 | karma článku: 0 | přečteno: 61x
  • Další články autora

Filip Vajdík

Suprové argumenty proti eutanázii

Sestavil jsem seznam podivných argumentů proti eutanázii, které jsem postřehl. Nevím jestli jsou přesvědčivé.

9.4.2024 v 17:32 | Karma: 18,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Ostatní

Filip Vajdík

Musíme legalizovat marihuanu, aby mohli slušní lidi dělat rap

Když neposedný vnuk nechce poslouchat babičku, tak se může zhulit trávou od kámoša a vymyslet proti ní rap. Ale slušná babička si nebude od nikoho kupovat trávu, takže mu nemůže rapem odpovědět.

24.12.2023 v 14:44 | Karma: 6,74 | Přečteno: 153x | Diskuse

Filip Vajdík

Sebejistota je džouk

Svět je strašně velký a nikdo o něm nemá přehled. Jsme smutní, že o něm nemáme přehled a tak hledáme vůdce, který nás nasměruje. Ale ten vůdce ví prd, protože je to jenom hráč, který si s náma hraje. Je to jenom divadýlko.

15.12.2023 v 23:09 | Karma: 4,61 | Přečteno: 70x | Diskuse

Filip Vajdík

Největší Politická Strana (NPS)

Je na čase skončit to nekonečné střídání politických stran, které vidí jen na pár let dopředu. Je na čase založit stabilní demokratickou stranu, která převezme moc a bude mít dynamický plán na stovky let.

8.12.2023 v 21:13 | Karma: 6,10 | Přečteno: 142x | Diskuse

Filip Vajdík

Hudba je nebezpečná droga

Mozek v reálném okolí autenticky reaguje na reálné okolí. Ale pokud mozek umístíte do prostředí, kde zvukové vlny s ním manipulují, tak se jeho vnímání stane pokřivené a začne prožívat emoce mimo realitu.

13.9.2023 v 18:34 | Karma: 5,71 | Přečteno: 190x | Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 67
  • Celková karma 18,59
  • Průměrná čtenost 848x
Co se týče běžného pojetí slova "já", tak stejně jako každý jiný organismus, jsem složitá molekulární struktura, kterou nelze dostatečně popsat krátkým textem. A pokud se nebudu držet běžného pojetí slova "já", tak popravdě nevidím přesnou hranici mezi tím, co je "já" a co už "já" není, takže by se dalo říct, že jsem celý vesmír.

Seznam rubrik